Dyrektor Powiatowego Urzędu Pracy w Opolu Lubelskim uprzejmie informuje, że w związku z przyjętą przez Sejm ustawą o dopłatach do oprocentowania kredytów bankowych udzielanych przedsiębiorcom dotkniętym skutkami COVID-19 oraz o uproszczonym postępowaniu o zatwierdzenie układu w związku z wystąpieniem CO-VID-19 od dnia 19 czerwca 2020r. obowiązują zmiany w ustawie z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz. U. poz. 374, 567 i 568 z późn. zm.) w poniższym zakresie:
- w części odnoszącej się do art. 15zzb dot. dofinansowania części kosztów wynagrodzeń pracowników (...):
1) okres brany pod uwagę do obliczenia spadku obrotów może zaczynać się po dniu 31 grudnia 2019r., zamiast po 1 stycznia 2020 r. Zmiana umożliwia przedsiębiorcom wybranie całego stycznia do uwzględniania spadku obrotów;
2) nabory wniosków nie ulegają zakończeniu z upływem 14-dniowego terminu, lecz przekształcają się w nabory ciągłe i trwają do czasu ogłoszenia ich zakończenia przez Dyrektora urzędu pracy;
3) aby umożliwić spełnienie warunku utrzymania zatrudnienia w przypadku rozwiązania umowy o pracę przez pracownika lub rozwiązanie z nim umowy na podstawie art. 52 Kodeksu Pracy, wprowadzono możliwość zastąpienia tego pracownika innym pracownikiem. Nowy pracownik zostanie objęty umową o dofinansowanie w miejsce dotychczasowego pracownika. O zmianie pracownika objętego dofinansowaniem przedsiębiorca jest zobowiązany powiadomić urząd pracy;
4) przedsiębiorca nie będzie składał comiesięcznych oświadczeń; przedsiębiorca będzie zobowiązany do poinformowania urzędu pracy w formie oświadczenia o każdej zamianie danych dotyczących zatrudnionych pracowników objętych dofinansowaniem oraz w zakresie ich wynagrodzenia w terminie 7 dni roboczych;
5) wnioski o dofinansowanie będą składane do powiatowego urzędu pracy właściwego ze względu na siedzibę przedsiębiorcy, a nie jak dotychczas – siedzibę lub miejsca wykonywania pracy przez pracownika;
6) środki pochodzące z tej formy pomocy nie będą podlegać egzekucji sądowej ani administracyjnej, z wyjątkiem egzekucji prowadzonej na rzecz osób, na których wynagrodzenia i należne od tych wynagrodzeń składki na ubezpieczenia społeczne to dofinansowanie zostało przekazane- będą wolne od zajęcia na podstawie sądowego lub administracyjnego tytułu wykonawczego;
7)w ramach tej formy pomocy, nie ma konieczności składania ponownie wniosków, jeśli wpłynęły one do urzędów przed wejściem w życie ustawy o dopłatach (...); nie będą również zawierane aneksy do podpisanych już umów;
- w zakresie art. 15zzc dot. dofinansowanie części kosztów prowadzenia działalności gospodarczej (...):
1) okres brany pod uwagę do obliczenia spadku obrotów może zaczynać się po dniu 31grudnia 2019r., zamiast po 1 stycznia 2020r. Zmiana umożliwia przedsiębiorcom wybranie całego stycznia do uwzględniania spadku obrotów;
2) nabory wniosków nie ulegają zakończeniu z upływem 14-dniowego terminu, lecz przekształcają się w nabory ciągłe i będą trwały do czasu ogłoszenia ich zakończenia przez dyrektora urzędu pracy;
3) wnioski o dofinansowanie będą składane do powiatowego urzędu pracy właściwego ze względu na siedzibę przedsiębiorcy, a nie jak dotychczas – miejsca prowadzenia działalności gospodarczej;
4) środki pochodzące z tej formy pomocy nie będą podlegać egzekucji sądowej ani administracyjnej –będą wolne od zajęcia na podstawie sądowego lub administracyjnego tytułu wykonawczego;
5) w ramach tej formy pomocy, nie ma konieczności składania ponownie wniosków, jeśli wpłynęły one do urzędów przed wejściem w życie ustawy o dopłatach (...); nie będą również zawierane aneksy do podpisanych już umów;
- w części dotyczącej się art. 15zzd dot. niskoprocentowej pożyczka z Funduszu Pracy dla mikroprzedsiębiorców(...):
1) pożyczkobiorcy nie będą musieli składać wniosków o umorzenie pożyczki. Zostanie ona umorzona na podstawie informacji w CEIDG/KRS, jeśli przedsiębiorca spełni warunek umorzenia tzn. będzie prowadził działalność gospodarczą przez 3 miesiące od dnia udzielenia pożyczki. Rozwiązanie dotyczy wszystkich pożyczek, także tych już udzielonych;
2) środki pochodzące z pożyczki nie będą podlegać egzekucji sądowej ani administracyjnej – są wolne od zajęcia na podstawie sądowego lub administracyjnego tytułu wykonawczego;
3)wnioski o pożyczkę będą składane do urzędu pracy właściwego ze względu na siedzibę mikroprzedsiębiorcy, a nie jak dotychczas – miejsce prowadzenia działalności gospodarczej.
4) nie ma konieczności składania ponownie wniosków o pożyczkę, jeśli wpłynęły one do urzędów przed wejściem w życie ustawy o dopłatach (...); nie będą również zawierane aneksy do podpisanych już umów;
- w zakresie art. 15zze dot. dofinansowania wynagrodzeń oraz składek ze środków Funduszu Pracy dla organizacji pozarządowych:
1) zmiana sposobu wyliczania spadku przychodów z działalności statutowej. Do kwoty przychodów nie wlicza się darowizn (zarówno rzeczowych jak i finansowych) otrzymanych w związku z realizacją działań w zakresie przeciwdziałania COVID-19;
2) nabory wniosków nie ulegają zakończeniu z upływem 14-dniowego terminu, lecz przekształcają się w nabory ciągłe i będą trwały do czasu ogłoszenia ich zakończenia przez Dyrektora urzędu pracy;
3) rezygnacja z konieczności co miesięcznego składania oświadczeń o zatrudnianiu w danym miesiącu pracowników objętych umową oraz kosztach ich wynagrodzeń i należnych od tych wynagrodzeń składek. W zamian zobowiązuje się Wnioskodawcę do poinformowania PUP o każdej zmianie danych wpływających na wysokość wypłacanego dofinansowania;
4) aby umożliwić spełnienie warunku utrzymania zatrudnienia w przypadku rozwiązania umowy o pracę przez pracownika lub rozwiązanie z nim umowy na podstawie art. 52 Kodeksu Pracy, wprowadzono możliwość zastąpienia tego pracownika innym pracownikiem. Nowy pracownik zostanie objęty umową o dofinansowanie w miejsce dotychczasowego pracownika. O zmianie pracownika objętego dofinansowaniem przedsiębiorca jest zobowiązany powiadomić urząd pracy;
5) środki pochodzące z tej formy pomocy nie będą podlegać egzekucji sądowej ani administracyjnej – są wolne od zajęcia na podstawie sądowego lub administracyjnego tytułu wykonawczego;
- w zakresie dodanego art. 15zze2 dot. dofinansowania części kosztów wynagrodzeń pracowników kościelnej osoby prawnej oraz jej jednostki organizacyjnej:
1) przewidziano analogiczne, jak przy art. 15zze, wsparcie polegające na dofinansowaniu części kosztów wynagrodzeń pracowników oraz należnych od tych wynagrodzeń składek;
2) instrument przysługuje kościelnej osobie prawnej i jej jednostce organizacyjnej działającej na podstawie przepisów o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej, o stosunku Państwa do innych kościołów i związków wyznaniowych oraz o gwarancjach wolności sumienia i wyznania;
3) dofinansowanie przysługuje na okres 3 miesięcy w wysokości nieprzekraczającej kwoty stanowiącej sumę 70% wynagrodzeń poszczególnych pracowników objętych wnioskiem o dofinansowanie wraz ze składkami na ubezpieczenia społeczne należnymi od tych wynagrodzeń, jednak nie więcej niż 70% kwoty minimalnego wynagrodzenia, powiększonego o składki na ubezpieczenia społeczne od pracodawcy;
- w zakresie dodanego art. 15zzda dot. niskooprocentowanej pożyczki ze środków Funduszu Pracy:
1) pożyczka ta ma umożliwić organizacjom pozarządowym i podmiotom, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, którzy prowadzili działalność gospodarczą lub statutową przed dniem 1 kwietnia 2020r., pokrycie bieżących kosztów prowadzenia tej działalności;
2) pożyczka będzie udzielana ze środków Funduszu Pracy do wysokości 5 tys. zł, ale nie więcej niż 10% przychodów za ubiegły rok, zaś jej oprocentowanie będzie stałe i wynosi w skali roku 0,05 stopy redyskonta weksli, przyjmowanych przez Narodowy Bank Polski;
3) rozpoczęcie spłaty pożyczki będzie następowało po trzymiesięcznym okresie karencji, okres spłaty pożyczki nie może być dłuższy niż 12 miesięcy;
4)pożyczka wraz z odsetkami będzie podlegała umorzeniu pod warunkiem, że organizacja pozarządowa i podmiot, o którym mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, przez okres 3 miesięcy od dnia jej udzielenia będą prowadził działalność gospodarczą lub statutową. Środki z pożyczki nie podlegają egzekucji;
- w części dotyczącej finansowania instrumentów, o których mowa w art. 15zzda i art.15zze2-art. 31q:
1) w celu zapewnienia Starostom środków Funduszu Pracy na finansowanie zadań, o których mowa w projektowanych przepisach art. 15zzda (jednorazowa pożyczka na pokrycie bieżących kosztów prowadzenia działalności gospodarczej lub statutowej organizacji pozarządowej lub podmiotu, w rozumieniu odpowiednio art. 3 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie)oraz art. 15zze2ustawy COVID (dofinansowanie części kosztów wynagrodzeń pracowników kościelnej osoby prawnej oraz jej jednostki organizacyjnej) dokonano uzupełnienia treści art. 31q ustawy COVID. Stosownie do zmienionych przepisów art. 31q ust. 4 i 5 ustawy COVID, zadania, o których mowa w projektowanych przepisach art. 15zzda i art. 15zze2 ustawy, mogą być finansowane przez powiatowe urzędy pracy z ustalonych przez ministra właściwego do spraw pracy na rok 2020 dla samorządów powiatów kwot środków (limitów) Funduszu Pracy na finansowanie programów na rzecz promocji zatrudnienia, łagodzenia skutków bezrobocia i aktywizacji zawodowej (art. 31q ust. 4 ustawy). Na finansowanie wskazanych zadań przeznaczone są ponadto dodatkowe środki rezerwy Funduszu Pracy (art. 31q ust. 5 ustawy), przyznawane przez ministra właściwego do spraw pracy na pisemny wniosek Starosty/Prezydenta miasta, zaopiniowany przez Marszałka Województwa. Urzędy pracy, które dysponują kwotami środków rezerwy Funduszu Pracy na dotychczasowe zadania (art.15zzb-15zze ustawy COVID) będą mogły z nich realizować nowe zadania bez potrzeby zmiany zawiadomienia (tzw. decyzji limitowej). W nowych zawiadomieniach ustalających kwoty środków rezerwy Funduszu Pracy za-dania określone w art. 15zzda i art. 15zze2ustawyzostaną ujęte. Koszty obsługi wynosić będą 0,5% kwoty przeznaczonej na realizację wszystkich, tj. dotychczasowych i nowych zadań. Nowe zadania będą realizowane ze środków krajowych w ramach aktualnych oraz zwiększanych limitów rezerwy Funduszu Pracy.
- w zakresie umożliwienia uruchomienia dodatkowych środków Funduszu Pracy na aktywizację bezrobotnych i poszukujących pracy:
1) minister właściwy do spraw pracy będzie mógł uruchomić dodatkowe środki Funduszu Pracy na finansowanie programów na rzecz promocji zatrudnienia, łagodzenia skutków bezrobocia i aktywizacji zawodowej, po zasileniu na ten cel Funduszu Pracy środkami Funduszu Przeciwdziałania COVID.
W związku z powyższymi zmianami umowy zawarte lub podpisane przez przedsiębiorców przed wejściem w życie niniejszej ustawy ulegają zmianie z mocy prawa w zakresie określonym w art. 15zzb, 15zzc, 15zzd, 15zze, 15zze2 w brzmieniu nadanym ustawą zmieniającą