Lp.
|
Nazwa pojęcia |
Definicja
|
Źródło
|
1. |
Autobus |
Pojazd samochodowy przeznaczony konstrukcyjnie do przewozu więcej niż 9 osób łącznie z kierowcą.
|
http://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU19970980602/U/D19970602Lj.pdf
[dostęp: 10.07.2018]
|
2. |
Bezpieczeństwo bierne pojazdu |
Zespół cech pojazdu mających na celu zmniejszenie skutków zaistniałej kolizji lub wypadku drogowego z punktu widzenia wszystkich jego uczestników.
|
https://pl.wikipedia.org/wiki/Bezpiecze%C5%84stwo_bierne
[dostęp: 10.07.2018]
|
3. |
Bezpieczeństwo czynne pojazdu |
Zespół czynników wpływających na zmniejszenie prawdopodobieństwa kolizji lub wypadku drogowego.
|
https://pl.wikipedia.org/wiki/Bezpiecze%C5%84stwo_czynne_pojazdu
[dostęp: 10.07.2018]
|
4. |
Ekojazda (ecodriving) |
Technika prowadzenia pojazdów silnikowych, której celem jest uzyskanie jak najniższego zużycia paliwa bez obniżenia średniej prędkości jazdy lub z tylko nieznacznym jej obniżeniem. Pozytywnymi efektami ubocznymi stosowania tej techniki są redukcja ryzyka wypadku, obniżenie emisji spalin, zmniejszenie hałasu emitowanego przez pojazd oraz zwiększenie trwałości niektórych podzespołów samochodu.
|
http://automobiltarnobrzeg.eu/?page_id=1659
[dostęp: 10.07.2018]
|
5. |
Hamulec długotrwałego działania |
Urządzenie służące do długotrwałego hamowania pojazdu (retarder). Używa się go w celu zapobieżenia nadmiernemu wzrostowi prędkości (np. podczas długotrwałych zjazdów ze wzniesienia).
|
Definicja opracowana przez zespół ekspercki
|
6. |
Jazda defensywna |
Świadome przewidywanie oraz unikanie niebezpiecznych sytuacji w ruchu drogowym, które powodowane są złymi warunkami drogowymi oraz błędami innych kierowców.
|
http://www.szkoly-jazdy.com.pl/doskonalenie-techniki-jazdy/jazda-defensywna/
[dostęp: 10.07.2018]
|
7. |
Kierowca |
Osoba uprawniona do kierowania pojazdem silnikowym lub motorowerem.
|
http://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU19970980602/U/D19970602Lj.pdf
[dostęp: 10.07.2018]
|
8. |
Kierujący |
Osoba, która kieruje pojazdem lub zespołem pojazdów, a także osoba, która prowadzi kolumnę pieszych, jedzie wierzchem albo pędzi zwierzęta pojedynczo lub w stadzie.
|
http://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU19970980602/U/D19970602Lj.pdf
[dostęp: 10.07.2018]
|
9. |
Konwencjonalny układ hamulcowy pojazdu |
Wszystkie elementy mające na celu zatrzymanie pojazdu będącego w ruchu, a także utrzymanie go w miejscu np. na pochyłości. Samochód zgodnie z przepisami musi być wyposażony w dwa układy hamulcowe:
podstawowy (roboczy) – uruchamiany nogą poprzez naciśnięcie pedału hamulca. Hamowanie odbywa się tylko w czasie, gdy hamulec jest naciskany (układ monostabilny);
dodatkowy (awaryjny; potocznie: ręczny) – hamulec ten służy głównie jako hamulec postojowy w celu zabezpieczenia pojazdu przed zjechaniem z miejsca postoju. W razie awarii hamulca podstawowego ma on za zadanie awaryjne wyhamowanie pojazdu. Hamulec awaryjny jest aktywowany, w zależności od rozwiązania, ręką lub nogą.
|
https://pl.wikipedia.org/wiki/System_hamulcowy_samochodu
[dostęp: 10.07.2018]
|
10. |
Motocykl |
Pojazd samochodowy zaopatrzony w silnik spalinowy o pojemności skokowej przekraczającej 50 cm3, dwukołowy lub z bocznym wózkiem – wielośladowy; określenie to obejmuje również pojazd trójkołowy o symetrycznym rozmieszczeniu kół.
|
http://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU19970980602/U/D19970602Lj.pdf
[dostęp: 10.07.2018]
|
11. |
Nadsterowność pojazdu |
Właściwość pojazdu, który podczas pokonywania zakrętów ma tendencję do uciekania tyłem oraz do zacieśniania zakrętu. Oznacza to, że w momencie szybkiego wejścia w zakręt tył zaczyna się ślizgać. Występuje w momencie zerwania przyczepności tylnych kół. Spowodowane jest słabą przyczepnością nawierzchni do opon lub nadmiarem mocy w danym momencie. Konsekwencją nieopanowania samochodu w takiej sytuacji jest obrócenie się go wokół osi przednich kół.
|
https://motoday.pl/2014/12/22/nadsterownosc-podsterownosc-powinienes-wiedziec/
[dostęp: 10.07.2018]
|
12. |
Ośrodek Doskonalenia Techniki Jazdy |
Jednostka zajmująca się szkoleniem i doskonaleniem techniki jazdy osób posiadających uprawnienia do kierowania w celu poprawy bezpieczeństwa na drogach. Jednostka musi spełniać wymagania zawarte w Rozporządzeniu Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej w sprawie doskonalenia techniki jazdy.
|
Definicja opracowana przez zespół ekspercki
|
13. |
Parametry techniczne pojazdu |
Zbiór danych, dzięki którym możliwe jest porównanie właściwości technicznych danego auta z właściwościami innego auta.
|
http://technikpojazdowsamochodowych.blogspot.com/2014/04/charakterystyka-techniczna-pojazdu.html
[dostęp: 10.07.2018]
|
14. |
Plac manewrowy |
Obszar przeznaczony do prowadzenia
zajęć polegających na nauce prawidłowego operowania kołem kierownicy i jeździe slalomem.
Plac manewrowy powinien zapewniać bezpieczne wykonywanie zadań, a ponadto powinien
spełniać wymagania określone w Rozporządzeniu Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej w sprawie doskonalenia techniki jazdy.
|
http://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20130000091/O/D20130091.pdf
[dostęp: 10.07.2018]
|
15. |
Płyta poślizgowa |
Utwardzony plac prostokątny lub stanowiący wycinek pierścienia o kącie rozwarcia nie mniejszym niż 120 stopni, wraz ze strefami bezpieczeństwa i strefami bez przeszkód stanowiący element infrastruktury Ośrodka Doskonalenia Techniki Jazdy stopnia wyższego.
|
http://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20130000091/O/D20130091.pdf
[dostęp: 10.07.2018]
|
16. |
Podsterowność pojazdu |
Właściwość pojazdu, który podczas pokonywania zakrętu zaczyna wyjeżdżać przodem oraz do poszerzania zakrętu. W momencie szybkiego pokonania łuku drogi, promień skrętu przednich kół wynikający z geometrii układu kierowniczego zostaje poszerzony. Zjawisko to jest przeciwne do nadsterowności.
|
https://motoday.pl/2014/12/22/nadsterownosc-podsterownosc-powinienes-wiedziec/
[dostęp: 10.07.2018]
|
17. |
Pojazd poślizgowy |
Pojazd samochodowy (SKID-CAR) z zamontowanym urządzeniem umożliwiającym zmianę tendencji samochodu poprzez wywoływanie podsterowności, nadsterowności, poślizgu czterokołowego w różnych poziomach intensywności jak również symulację utraty przez oponę kontaktu z nawierzchnią w skutek nieodprowadzania wody spod opony. Jazda pojazdem poślizgowym daje możliwość zrozumienia fizyki ruchu pojazdu, zagrożeń związanych z prędkością, a przede wszystkim poznanie swoich reakcji oraz zachowania samochodu w awaryjnych warunkach.
|
https://taj.torun.com.pl/szkolenia-bezpiecznej-jazdy/auto-poslizgowe-skid-car/
[dostęp: 10.07.2018]
|
18. |
Pojazd silnikowy |
Pojazd wyposażony w silnik, z wyjątkiem motoroweru i pojazdu szynowego.
|
http://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU19970980602/U/D19970602Lj.pdf
[dostęp: 10.07.2018]
|
19. |
Przyczepa |
Pojazd bez silnika, przystosowany do łączenia go z innym pojazdem.
|
http://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU19970980602/U/D19970602Lj.pdf
[dostęp: 10.07.2018]
|
20. |
Przyczepność kół |
Zjawisko przenoszenia sił między nawierzchnią jezdni a stykającymi się z nią kołami jezdnymi pojazdu.
|
Definicja opracowana przez zespół ekspercki
|
21. |
Samochód ciężarowy |
Pojazd samochodowy przeznaczony konstrukcyjnie do przewozu ładunków; określenie to obejmuje również samochód ciężarowo osobowy przeznaczony konstrukcyjnie do przewozu ładunków i osób w liczbie od 4 do 9 łącznie z kierowcą.
|
http://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU19970980602/U/D19970602Lj.pdf
[dostęp: 10.07.2018]
|
22. |
Samochód osobowy |
Pojazd samochodowy przeznaczony konstrukcyjnie do przewozu nie więcej niż 9 osób łącznie z kierowcą oraz ich bagażu.
|
http://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU19970980602/U/D19970602Lj.pdf
[dostęp: 10.07.2018]
|
23. |
Skręt szosowy |
Technika polegająca na takim ustawieniu kierownicy jeszcze przed zakrętem, aby umożliwić pokonywanie długich łuków drogi, trzymając skręconą kierownicę w pozycji za piętnaście trzecia.
Dzięki takiemu ustawieniu rąk na kierownicy „w środku zakrętu”, w każdej chwili istnieje możliwość pogłębienia skrętu lub wykonania szybkiej kontry, ominięcia przeszkody. Nazywany niekiedy „drogowym”.
|
http://www.technikajazdy.info/nauka-jazdy/krecenie-kierownica/2/
[dostęp: 10.07.2018]
|
24. |
Skrzynia biegów |
Podzespół pojazdu umożliwiający zmianę przełożenia napędu, a przez to służący do efektywnego przekazywania mocy wytwarzanej przez silnik na koła napędowe pojazdu.
|
Definicja opracowana przez zespół ekspercki
|
25. |
Symulatory wspomagające bezpieczeństwo jazdy |
Urządzenia do stosowania metod aktywnego nauczania i uczenia technik jazdy, w której naśladowana jest rzeczywistość
i dzięki temu zdobywane są doświadczenia zbliżone do tych, które występują w warunkach realnych.
|
Definicja opracowana przez zespół ekspercki
|
26. |
System wspomagający bezpieczeństwo jazdy |
Systemy stosowane w samochodach, które dbają o bezpieczeństwo kierowców, pasażerów oraz innych użytkowników dróg.
|
https://www.link4.pl/blog/10-najpopularniejszych-systemow-bezpieczenstwa-w-autach-osobowych-co-trzeba-o-nich-wiedziec
[dostęp: 10.07.2018]
|
27. |
Systemy bezpieczeństwa czynnego pojazdu (ABS, ASR, ESP) |
ABS
Układ stosowany w pojazdach mechanicznych w celu zapobiegania blokowaniu kół podczas hamowania.
ASR
System, którego głównym zadaniem jest niedopuszczenie do nadmiernego poślizgu kół pojazdu podczas przyspieszania.
ESP
Układ elektroniczny stabilizujący tor jazdy samochodu podczas pokonywania zakrętu, przejmujący kontrolę nad połączonymi układami ABS i ASR.
|
https://pl.wikipedia.org/wiki/ABS_(motoryzacja)
[dostęp: 10.07.2018]
https://pl.wikipedia.org/wiki/System_kontroli_trakcji
[dostęp: 10.07.2018]
https://pl.wikipedia.org/wiki/ESP_(motoryzacja)
[dostęp: 10.07.2018]
|
28. |
Szkolenie podstawowe osób ubiegających się o uprawnienia instruktora techniki jazdy |
Szkolenie obowiązkowe dla kandydata na instruktora techniki jazdy. Zakres zawarty jest w załączniku nr 6 do Rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej w sprawie doskonalenia techniki jazdy.
|
http://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20130000091/O/D20130091.pdf
[dostęp: 10.07.2018]
|
29. |
Szkolenie uzupełniające osób ubiegających się o uprawnienia instruktora techniki jazdy |
Szkolenie obowiązkowe dla instruktora techniki jazdy w celu rozszerzenia uprawnień o nowe kategorie pojazdów. Zakres zawarty jest w załączniku nr 6 do Rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej w sprawie doskonalenia techniki jazdy.
|
http://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20130000091/O/D20130091.pdf
[dostęp: 10.07.2018]
|
30. |
Technika przeciwskrętu |
Technika kierowania pojazdami jednośladowymi, w szczególności motocyklami, polegająca na chwilowym i stosunkowo nieznacznym skręceniu kierownicy.
|
Definicja opracowana przez zespół ekspercki
|
31. |
Tor szkoleniowy |
Budowla, której podstawowym tworzywem jest asfalt lub beton. Tor szkoleniowy ma zazwyczaj kilka lub więcej zakrętów.
|
Definicja opracowana przez zespół ekspercki
|
32. |
Tor ziemny |
Budowla składająca się przeszkód terenowych w postaci podjazdów, zjazdów, terenu grząskiego, ciasnych zakrętów.
|
http://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20130000091/O/D20130091.pdf
[dostęp: 10.07.2018]
|
33. |
Urządzenie destabilizujące tor jazdy |
Urządzenie (szarpak) zainstalowane na torze doskonalenia techniki jazdy, destabilizujące w sposób sztuczny tor jazdy pojazdu.
Urządzenie to po wykryciu najazdu tylnej osi pojazdu, wykonuje gwałtowny ruch w lewo lub w prawo. W konsekwencji pojazd zachowuje się jakby otrzymał uderzenie w bok, w okolice tylnej osi.
|
Definicja opracowana przez zespół ekspercki
|
34. |
Urządzenia telematyczne |
System telematyczny umożliwia transmisję danych bezpośrednio z pojazdu do aplikacji analitycznych, w których dane konwertowane są na raporty i wizualizacje. Systemy telematyczne wykorzystują różne urządzenia i oprogramowania oraz systemy:
- komunikacji elektronicznej, łączące poszczególne elementy systemu telematycznego (sieci rozległe WAN, sieci lokalne LAN, sieci telekomunikacji ruchomej, systemy satelitarne);
- pozyskiwania informacji (czujniki pomiarowe, kamery wideo, radary);
- prezentacji informacji dla administratorów systemu telematycznego (systemy GIS, systemy kontroli dostępu);
- prezentacji informacji dla użytkowników systemu (sygnalizacja świetlna, radiofonia, technologie internetowe – WWW, SMS).
|
http://www.t-matic.com.pl /aktualnosci/z-telematyk %C4%85-w-drog%C4%99
[dostęp: 17.07.2018]
|